Fitxes de les activitats

  
Nº Grup
Nom del Grup
Nom de l’alumna
06
Les 5 intrèpides
Cristina  
Disseny i desenvolupament de l’activitat
Nom de l’activitat
ELS TRES PORQUETS
Edat dels infants
2 anys
Objectius d’prenentatge
- Participar amb iniciativa en les activitats proposades
- Distingir diferents mides: petit, mitjà i gran
- Relacionar quantitats (1,2,3).
Continguts de l’activitat
Descoberta d’un mateix i dels altres
Contingut actitudinal:
- Satisfacció d'aprendre conjuntament i actitud positiva amb els adults i els companys.
Descoberta de l’entorn
Contingut procedimental:
-Identificació i reconeixement d´aspectes quantitatius com les mides i quantitats.
Comunicació i llenguatge
Contingut conceptual:
- Nocions d’un nou llenguatge per entendre la realitat que l´envolta.
Durada de l’activitat
20 min
Espai on es durà a terme l’activitat
Aquesta activitat es realitzarà a la mateixa aula de P2.
Desenvolupament de l’activitat
Organització de l’espai: S’utilitzarà el “racó del conte” on hi ha una estora per delimitar l’espai i coixins per poder seure. És el racó on hi ha penjada la pantalla de projeccions. L’educador/a col·locarà els coixins en semicercle mirant cap a la pantalla de projeccions. En un racó però proper al lloc on es situarà l’educador/a hi posarà l’ordinador portàtil.

Nombre de sessions: Aquesta activitat es realitzarà en una sola sessió.

Agrupament: Aquesta activitat es farà tot el grup classe junt, en grup gran.

Seqüència de tasques i organització del temps:
La presentació del conte de Els tres porquets és l’activitat inicial  de la unitat didàctica de “Hi havia una vegada un conte”. Aquesta activitat té dos objectius: presentar el conte a partir, del qual, es treballaran diferents conceptes  i ser una activitat d’avaluació inicial per identificar els coneixements previs dels qual parteixen els infants. La durada total de l’activitat serà de 20 min.  La seqüència de tasques que es durà a terme i el temps dedicats són:

Fase I. Inici/preparació: Durada aproximada 5 min
L’educador/a convidarà als infants a anar al racó del conte. Allà els demanarà que s’asseguin a terra a sobre d’un coixí. L’educadora es situarà davant d’ells i en un lloc visible per tots. El primer que farà serà treure el porquet petit i el posarà a terra on tots el puguin veure i els farà preguntes al respecte, com: quin animal és?, què menja?, on viu?...Tot seguit  treurà el porquet mitjà i preguntarà: que és?, quin dels dos és més gran?… Finalment treurà el porquet gran i els preguntarà sobre les diferents mides: gran, petit, mitjà. Tot seguit els contaran 1,2,3 i finalment preguntarà si algú sap algun conte que parli de porquets.

Fase II. Desenvolupament: Durada aproximada 10 min.
Començarà la projecció del conte a la pantalla de projeccions i la narració per part de l’educadora. La projecció serà un power point amb les imatges i el text del conte.

Fase II. Final: Durada aproximada 5 min.
Un cop finalitzat el power point parlaran del que ha passat al conte i repassaran conceptes com: porquet gran ,petit i  mitjà i les quantitats: 1,2,3.
Recursos
Pantalla de projeccions, ordinador, projector, tres porquets de plàstic o peluix de tres mides diferents, conte dels tres porquets en format Power Point (adjunt en els materials didàctics, annex 3)
Adaptacions
Aquesta activitat està pensada tenint en compte les possibles diferències entre els infants sigui a nivell evolutiu o de desenvolupament.
Avaluació de l’activitat


Nom:
Data:
Unitat didàctica:Hi havia una vegada un conte
Ítems d’avaluació
0
1
2
3
4
observacions
-El temps dedicat a  l’activitat ha estat el correcte?

-L’espai utililitzat ha estat adient per dur a terme l’activitat?

-Els recursos materials emprats han
estat  adequats a les característiques dels infants?

-Els recursos materials emprats han estat  adequats a l’activitat?

-L’agrupament escollit ha estat correcte?

-S’ha pogut treballar els objectius marcats?

-S’ha pogut seguir la seqüència de l’activitat establerta?

- Cal canviar quelcom de l’activitat?






0- Mai; 1- Poques vegades; 2- Sovint; 3- Gairebé sempre; 4- Sempre.
Avaluació des infants


Nom:
Data:
Unitat didàctica:Hi havia una vegada un conte
Ítems d’avaluació
0
1
2
3
4
Observacions
- Ha participat amb iniciativa en l’activitat proposada?
- Distingeix les diferents mides (gran petit, mitjà)?
- Relaciona les quantitats 1,2,3?






0- Mai; 1- Poques vegades; 2- Sovint; 3- Gairebé sempre; 4- Sempre.
  


Nº Grup
Nom del Grup
Nom de l’alumna
06
Les 5 intrèpides
Maria
Disseny i desenvolupament de l’activitat
Nom de l’activitat
Descobrim la palla, la fusta i el maó.
Edat dels infants
2 anys
Objectius d’aprenentatge
- Respectar el material, els companys i l’espai.
- Manipular i observar els materials i elements proposats.
- Reconèixer els elements a partir dels seus atributs més característics.
- Relacionar i classificar  objectes segons algunes de les seves característiques.
- Mostrar interès per aprendre nous temes matemàtics senzills i ampliar vocabulari ( gran, petit, curt, llarg, prim, ...).
Continguts de l’activitat
Descoberta d’un mateix i dels altres
Contingut actitudinal:
- Adquisició d’actituds de respecte, ajuda i valoració dels altres.

Descoberta de l’entorn
Contingut conceptual:
- Exploració dels diferents objectes i materials a nivell de sensacions i percepcions.

-Identificació i reconeixement d'aspectes quantitatius com les mides i quantitats.


Comunicació i llenguatge
Contingut actitudinal:
- Nocions d’un nou llenguatge per entendre la realitat que l´envolta.
Durada de l’activitat
20 min.
Espai on es durà a terme l’activitat
Aquesta activitat es durà a terme a l’aire lliure, al pati de l’escola perquè, ja que l’activitat es basa en la descoberta i coneixement de materials, que principalment trobem a la natura,  el que es pretén és apropar als infants al medi propi dels elements, i crear una relació entre l’espai-element.
El pati és una zona amplia, amb espais diferenciats per les seves característiques: una zona verda amb gespa, algunes plantes i un arbre, una zona de sorra i una petita zona pavimentada coberta. L’activitat es realitzarà a la zona verda per crear ambientació i evitar que l’infant es dispersi o trobi masses elements que alterin la seva capacitat d'atenció. En el cas  que el dia no acompanyi l’activitat es realitzarà a la zona coberta.
Desenvolupament de l’activitat
-Organització de l’espai:

L’espai on realitzarà l’activitat serà  al pati de l’escola, es centrarà en una zona, en aquest cas hem escollit la zona verda, per tal que els infants reconeguin i distingeixin l’espai de l’activitat. Aquest espai estarà organitzat de manera que, els infants puguin desenvolupar tota l’activitat utilitzant dinàmiques diferents. Una part, asseguts a la gespa i amb tot el grup junt i un altra part,  drets al voltant de les taules. Per portar a terme aquesta segona part, l’educador, amb l’ ajuda de l’auxiliar i abans de l’inici de l’activitat, distribuirà dues taules de manera que hi hagi suficient espai entre elles, per poder portar a terme l’activitat amb comoditat. Un cop distribuïdes les taules, es repartiran 10 safates buides a cada taula. L’ espai, on es desenvoluparà l’activitat grupal, estarà pensat amb la idea  que els infants puguin seure tots junts  i, a la vegada, hi hagi espai per presentar els materials.

-Nombre de sessions:

Aquesta activitat es realitzarà en una única sessió.

-Agrupament:

L’inici i la cloenda de l’activitat es farà amb tot el grup junt, els 20 infants i  per al desenvolupament, o  moment d’experimentació es dividirà el grup en dos equips de 10 infants

-Seqüència de tasques i organització del temps:

Els infants seuran a terra en forma de semilluna i l'educador/a, destinarà 5 minuts a explicar en què consisteix l'activitat i com són els materials. Després deixarà que durant 10 minuts els infants explorin i manipulin els elements, mentre que ell observa com van evolucionant. Els últims 5 minuts es destinaran a recollir, plantejar algunes preguntes i iniciar una tertúlia amb la qual conclourà l’activitat.

-Preparació:

Durant els primers 5 minuts de la sessió, l’educador/a, amb l’ajuda de l’auxiliar, explicarà cadascun dels materials que apareixen al conte “dels tres porquets”;  la palla, la fusta i el maó. Els materials es presentaran de manera que mostrin les seves característiques principals; color, forma, grandària i pes. La palla es presentarà dins d’un cistell, per tal que els infants vegin, que és fàcil de transportar i que per tant, pesa poc. La fusta la presentarem amb un carretó, d’aquesta manera ensenyarem als infants, que a diferència de la palla, la fusta ja és més pesada i més difícil de transportar. Per últim, el maó el presentarem al sòl, i així  ensenyar als infants que és el material més pesat dels tres,simulant la seva dificultat per transportar-lo.
Els infants seuran a la zona verda del pati, formant un semi cercle, de manera que tots puguin seguir les explicacions de l’educador i, alhora puguin veure els materials. Mentre l’educador/a explica cadascun dels materials, l’auxiliar ensenyarà la imatge corresponent al material, amb la intenció de crear en l’infant una relació entre el concepte i la imatge.
- Desenvolupament:

Després de la breu explicació, els infants es dividiran en dos grups de 10 infants, un acompanyat per l’educador/a i l’altre per l’auxiliar, i es dirigiran a les taules, que prèviament haurem ubicat al pati, i sobre  les quals haurem distribuït 10 safates a cada una. Els infants es situaran al voltant de la taula, i davant d’una safata. Aleshores, l’educador/a i l’auxiliar, ja amb tot preparat,  repartiran el material als infants i començarà la presa de contacte i experimentació amb els materials. Durant aproximadament 10 minuts, els infants podran descobrir cadascun dels tres materials, utilitzant el tacte, la vista i l’olfacte. Els materials no es donaran tots a la vegada sinó que, l’educador i l’auxiliar es serviran de la cronologia del conte “dels tres porquets”, per anar-los repartint als infants i a l’hora, recordar amb el conte alguna de les característiques de cadascun.
Durant aquesta etapa, el paper de l’educador serà, en la mesura del possible, d’observador, tret dels moments en què haurà de participar activament,  sigui per repartir el material o fer alguna aportació sobre els mateixos. També haurà d’assumir les tasques de vigilància i cura dels infants. Serà el moment per començar a fer una avaluació directa de l’activitat i dels infants.

- Finalització:

Els últims 5 minuts  es dedicaran a la cloenda de l’activitat. L’educador motivarà als infants a recollir tot el material i ha apilar totes les safates.
Després, els infants tornaran al punt on ha començat l’activitat, a la zona verda, on seuran un altre cop en semilluna i se’ls preguntarà que els ha semblat l’activitat.

Recursos
Recursos humans:
Un educador/a i un/a auxiliar.

Recursos materials:

20 safates d’experimentació, 2 taules, palla, 20 maons mitjans, fustes de diferents mides,1 cistell, 1 carretó,1 imatge de la palla, 1 de la fusta i 1 dels maons.
Adaptacions

Per la realització de l'activitat es tindrà en compte la diversitat dels infants ,quant a el ritme evolutiu i possibles necessitats educatives.
L'educador/a procurarà que tots els infants s'integrin, en el cas que hi hagi algun nen/a que no vulgui participar se'l respectarà.
En el cas de tenir a l'aula un infant amb necessitats educatives especials, un/a auxiliar podrà estar per ell i tenir un tracte més individualitzat. En aquest cas , adaptarem només els aspectes de l'activitat que siguin necessaris i procurarem la seva integració al grup.
Avaluació de l’activitat


Nom:
Data:
Unitat didàctica:Hi havia una vegada un conte
Ítems d’avaluació
0
1
2
3
4
observacions
-S’ha propiciat un clima agradable i ric en estímuls?

-L'activitat ha permès assolir els objectius proposats?

-L'espai ha estat adequat per fer l'activitat?

-L'agrupació dels infants ha estat adequada per l'activitat?

-Els infants s'han mostrat participatius?






0- Mai; 1- Poques vegades; 2- Sovint; 3- Gairebé sempre; 4- Sempre.
Avaluació des infants


Nom:
Data:
Unitat didàctica:Hi havia una vegada un conte
Ítems d’avaluació
0
1
2
3
4
Observacions
-Respecta els companys, material i l’espai?

-Experimenta i manipula els diferents materials?

-Reconeix els diferents materials relacionats amb el conte?

-Identifica les diferents qualitats del material?

-Mostra interès en aprendre termes nous matemàtics com gran-petit,curt-llarg?






0- Mai; 1- Poques vegades; 2- Sovint; 3- Gairebé sempre; 4- Sempre.



Nº Grup
Nom del Grup
Nom de l’alumna
06
Les 5 intrèpides
Julia
Disseny i desenvolupament de l’activitat
Nom de l’activitat
Construïm les tres casetes.
Edat dels infants
2 anys.
Objectius d’prenentatge
- Manipular i observar els materials i elements proposats.
- Utilitzar tècniques de pintura, modelatge, estampació, recursos tic, etc.
- Respectar el material, els companys i l’espai.
-Mostrar interès per aprendre nous termes matemàtics senzills i ampliar vocabulari (gran, petit, curt, llarg, prim, ...)
Continguts de l’activitat
Descoberta d’un mateix i dels altres
Contingut actitudinal:
- Adquisició d’actituds de respecte, ajuda i valoració dels altres.
Descoberta de l’entorn
Contingut conceptual:
- Exploració dels diferents objectes i materials a nivell de sensacions i percepcions.
Comunicació i llenguatge
Contingut actitudinal:
- Interès i experimentació en l’ús de noves tècniques plàstiques i les TIC.
Durada de l’activitat
L’activitat dura 30 minuts en total. Es realitzarà les tres casetes simultàniament, en petits grups. Els primer 5 minuts s’explica als infants les característiques dels materials i es farà servir la tablet per fer relacions entre fotos del material de les cases dels porquets. Després 20 minuts per fer els mural i els 5 minuts restant per rentar mans i el que tinguin tacat de pintura.
Espai on es durà a terme l’activitat
Aquesta activitat es durà a terme en la sala d’usos múltiples, perquè és una sala gran on els infants no tindran distraccions a més és fàcil de netejar i tindran espai suficient per poder realitzar-se els tres murals simultàniament.
Desenvolupament de l’activitat
Organització de l’espai:  Al centre de l’aula d’usos múltiples es deixarà el terra lliure d’objectes i mobiliari. A terra es posaran els tres fulls DIN A3 amb una separació entre cada mural d’un metre. Al costat de cada mural es posaran els materials que els infants han d’utilitzar per fer la casa del porquet, estarà tot preparat per realitzar l’activitat, tot posat en safates o caixes segons el material a utilitzar, l’educadora tindrà els pots de material fungible a algun armari, per posar més cola o més pintura si s’acaba el que es tenia preparat per l’activitat.

Nombre de sessions: Aquesta activitat es realitzarà en una única sessió.

Agrupament: Els infants s’agruparan en 2 grups de 6 infants i un de 7 infants.

Seqüència de tasques i organització del temps: Aquesta activitat té com a objectiu treballar aspectes del llenguatge matemàtic com: llarg-curt, rectangle, dur-tou. Llenguatge que podran interioritzar durant l’activitat plàstica on podran experimentar amb diferents textures i experimentar amb els materials que enganxaran al mural. Es dedicaran 5 minuts abans de començar per  explicar com s’han de fer cada mural i parlar de les característiques del material introduint el llenguatge lògico-matemàtic. Després es dedicaran 20 minuts a realitzar els murals tot anat preguntant als infants sobre els aspectes apressos del material.  En acabar l’activitat es dedicaran 5 minuts per recollir els materials que s’han de rentar  el que s’hagi de llençar així com per rentar-se les mans.

- Preparació: Abans de començar l’activitat cal tenir preparats els tres fulls amb les imatges de les cases, a un mural es posarà la casa de palla a un altre la de fusta i al tercer mural la de maó. Aquestes imatges poden ser impreses si es té una impressora per imprimir a mida DIN A3 o bé imprimir la imatge DIN A2 en fulls DIN A4 i desprès enganxar-los, per dividir la imatge en diferents fulls com si fos un puzle es fa servir l’Excel o full de càlcul de l’ordinador. Al costat del mural de la casa de palla, es posa una capça de cartó amb la palla a dins i una safata de plàstic amb un centímetre de cola blanca. Al costat del mural de la casa de fusta, es posa una capça de cartó amb els pals de gelats a dins i una safata de plàstic amb un centímetre de cola blanca. Al costat del mural de la casa de maó, es posen les 12 esponges i es posen al costat les dues safates de plàstic, una amb dos centímetres de pintura marró i l’altra amb dos centímetres de pintura vermella.
Presentació de l’activitat:
Una educadora portarà el grup d’infants fins a l’aula d’usos múltiples i invitarà i ajudarà als infants a asseure’s a terra en semicercle. L’altra educadora explicarà als infants en què consisteix l’activitat, tot mostrant els diferents materials i les seves característiques permetent als infants fer comparacions amb altres objectes del seu dia a dia i que interactuïn i  parlin sobre les característiques dels objectes, per fer més entenedora l’activitat l’educadora amb una tablet mostrarà imatges reals dels materials del que estan fetes les cases dels porquets i relacionant-los amb cadascuna de les cases dels porquets. També explicarà les  tècniques per realitzar els diferents murals.

- Desenvolupament: Durant tota la realització dels murals les educadores els aniran preguntant aspectes com, si la palla que tenen és llarga o curta, els mostraran la diferència entre la duresa dels bastons de gelat i com són de toves les esponges. En grups, els infants es posaran en cadascun dels murals. Les activitats es desenvoluparan de la següent manera:
- Els infants situats al mural de la casa de palla hauran d’agafar palla de la capça de cartó, mullar-la a la cola i seguidament enganxar-la a les parets i al sostre de la casa que hi ha dibuixada al full. Repetiran els diferents passos fins que s’anunciï canvi de mural.
- Els infants situats al mural de la casa de fusta hauran d’agafar un bastó de fusta de la capça de cartó, mullar-lo a la cola i seguidament enganxar-lo a les parets i al sostre de la casa que hi ha dibuixada al full. Repetiran els diferents passos fins que s’anunciï el canvi de mural.
- Els infants situats al mural de la casa de fusta hauran d’agafar una esponja mullar-la a la pintura vermella o la marró i seguidament fer una estampació a les parets si han mullat en la pintura marró i si han mullat a la pintura vermella fer l’estampació al sostre de la casa que hi ha dibuixada al full. Repetiran els diferents passos fins que s’anunciï canvi de mural.


- Finalització: Un cop tots els infants han passat pels diferents murals s’anuncia la finalització de l’activitat, demanem als infants que ens ajudin a recollir per exemple la palla o els bastons que hi hagi fora de les capces, les safates les arreplegaran les educadores. Seguidament els infants aniran a rentar-se les mans i se’ls invitarà a que ens expliquin que els ha semblat l’activitat.
Recursos
Recursos materials:
3 fulls DINA2 blancs (si no es té impressora A2 llavors fer servir 12 fulls DIN A4), 1 pot de cola blanca de 500 ml. Una bossa amb palla, 200 pals de fusta tipus dels gelats, pintura vermella 100 ml, pintura marró  200 ml, 12 esponges rectangulars. 4 safates de plàstic (més grans que les esponges). 2 capces de cartró.
Recursos TIC:
Tablet.
Per elaborar les tres imatges dels murals s’ha utilitzat una imatge dels tres tipus de cases del conte dels tres porquets modificant-la amb el programa d’ordinador paint (Aquesta part només la fa l’educadora i ho ha de fer abans d’iniciar l’activitat, per tal de tenir impreses les imatges en DIN A2 si no té impressora per DIN A2, pot dividit la imatge amb un programa d’ordinador (Excel) i dividir la imatge en diferents DIN A4 i després enganxar-los).
- Programa d’ordinador: Paint.
Recursos humans:
Per aquesta activitat calen dues educadores.
Adaptacions
En el cas que les educadores sàpiguen que els infants amb els quals es farà l’activitat encara es llepen  els dits, llavors es canviarà la cola per una barreja d’aigua i farina.
Es tindrà en compte el desenvolupament de cada infant i si hi ha algun infant que certa activitat li costa, cercar de canviar-lo de mural per tal que pugui fer l’activitat, que més s’adeqüi a les seves capacitats.
Per als infants que es despassin en cadira de rodes, en comptes de posar el mural a terra, es posarà en una taula i que els seus companys treballin dempeus.
Per als infants que tinguin dificultats per moure els braços o agafar objectes se’ls posaria al mural de la casa de maó i amb un llaç de tela se li lligarà l’esponja al palmell de la mà.
Per als infants amb ceguesa total o parcial, se’ls posarà al mural una corda per tota la imatge per tal que pugui palpar la forma del dibuix i fer l’activitat.
Avaluació de l’activitat

Nom:
Data:
Unitat didàctica:Hi havia una vegada un conte
Ítems d’avaluació
0
1
2
3
4
observacions
-El temps dedicat a  l’activitat ha estat el correcte?

-S’ha pogut finalitzar els tres murals abans de la finalització del temps?

-L’espai utilitzat ha estat l’adient per dur a terme l’activitat?

-Els recursos materials emprats han
estat  adequats a les característiques dels infants?

-Els recursos materials emprats han estat  adequats a l’activitat?

-Ha estat necessari fer adaptacions al material de l’activitat?

-L’agrupament escollit ha estat correcte?

-L’activitat s’ha pogut realitzar en una única sessió?

-S’ha pogut treballar els objectius marcats?

-S’ha seguit la seqüència de l’activitat establerta?

-Cal fer canvis en l’activitat perquè es pugui dur a terme de manera més eficient?






0- Mai; 1- Poques vegades; 2- Sovint; 3- Gairebé sempre; 4- Sempre.
Avaluació dels infants

Nom:
Data:
Unitat didàctica:Hi havia una vegada un conte
Ítems d’avaluació
0
1
2
3
4
Observacions
-Observa i manipula el material proposat?


-Respecta els companys, els materials i l’entorn?


-Utilitza les noves tècniques com pintura, modelatge i estampació?


-Utilitza el nou llenguatge lògico-matemàtic, com llarg- curt, etc.?






0- Mai; 1- Poques vegades; 2- Sovint; 3- Gairebé sempre; 4- Sempre.


Nº Grup
Nom del Grup
Nom de l’alumna
06
Les 5 intrèpides
Rosa
Disseny i desenvolupament de l’activitat
Nom de l’activitat
Dau interactiu
Edat dels infants
2 anys
Objectius d’aprenentatge

- Respectar el material, els companys i l’espai.
- Mostrar interès per aprendre nous termes matemàtics senzills i ampliar vocabulari.
- Relacionar i classificar objectes segons algunes de les seves característiques.
- Adquirir autonomia en el maneig de les TIC
Continguts de l’activitat
Descoberta d’un mateix i dels altres.
Contingut actitudinal
- Adquisició d’actituds de respecte, ajuda i valoració dels altres

Descoberta de l’entorn.
Contingut procedimental
- Identificació i reconeixement d’aspectes qualitatius dels objectes i iniciació en la classificació i seriació.

Comunicació i Llenguatge.
Contingut actitudinal:
- Interès i experimentació en l’ús de les noves tècniques plàstiques i les TIC
- Interès per apendre una nova forma d’expressar-se
Durada de l’activitat
L’activitat dura 15 minuts en total.
Espai on es durà a terme l’activitat
Aquesta activitat es realitzarà a la mateixa aula de P2.
Desenvolupament de l’activitat
Organització de l’espai: S’utilitzarà una zona àmplia per poder realitzar l’activitat a terra, seguts amb rotllana.

Nombre de sessions: Aquesta sessió consta d’una única sessió.

Agrupament: L’agrupament serà en petit grup. Es faran dos grups de 9 infants.

Seqüència de tasques i organització del temps: Aquesta activitat dura 15 minuts. Cada grup tindrà assignada una educadora per fer l’activitat al mateix temps. L’activitat es diferencia en tres moments:

Fase I. Inici/preparació: Durada aproximada 3 minuts.
Els infants seuran en rotllana al voltant de l’educadora. Al mig de la rotllana hi haurà una caixa plena amb dibuixos del conte de la rateta que escombrava l’escaleta. L’educadora tindrà, en tot moment, la tauleta tàctil amb l’aplicació del dau interactiu i els explicarà en què consisteix aquella activitat.

Fase II. Desenvolupament: Durada aproximada 8 minuts.
Un cop tots els infants estiguin asseguts, l’infant que està segut a la dreta de l’educadora s’aixecarà, clicarà damunt la tauleta tàctil i farà girar el dau. El dau li diria quin dibuix ha de buscar dins de la caixa. Quan s’apari el dau i li surti la imatge a buscar, anirà a la caixa ha buscar-la. Un cop trobada l’ensenyarà a la resta dels infants i es tornarà a seure al seu lloc. Després s’aixecarà el pròxim infant ha fer el mateix.
Un cop tots els infants hagin buscat el dibuix dintre de la caixa, el posaran tots junts a terra per tal de fer classificacions d’objectes. L’educadora els dirà “Quins dibuixos són un animal?” en aquell moment tots els infants buscaran els dibuixos que compleixin aquella condició.
Les insígnies per buscar els objectes que dirà l’educadora seran:
Quins dibuixos són un animal?
Quin dibuix té el color blau/ verd/ roig/ daurat?
Quin dibuix té plomes?
Quin dibuix és algun complement que utilitza la rateta?
Quin dibuix d’animal té quatre potes?

Fase II. Final: Durada aproximada 4 minuts.
Un cop acabada l’activitat recollirem tots junts el material i el guardarem dins la caixa. Ens posarem tots en fila col·locats de més alt a més baix.
Recursos
El material necessari per a l’activitat és:
  • Dos caixes per guardar les fitxes dels dibuixos.
  • 24 fitxes plastificades, en format DINA 4, amb dibuixos de llacets de diferents colors, animals que surten al conte de la rateta (gall, ruc, gat i rateta) de diverses maneres i monedes.
  • 24 fitxes plastificades, en format DINA 4,amb dibuixos que no tenen res a veure amb el conte i que no surten al dau, com ara dibuixos de cotxes, trens, núvols, muntanyes, caragols, elefants,...

El material TIC o digital necessari és:
  • Dos tauletes tàctils
  • Dos aplicacions de tauleta tàctil “Make Dice”. Les cares del dau seran configurades amb els dibuixos de la nostra activitat (gat, gall, ruc, rateta, llaç i monedes)

Els recursos humans necessaris per al desenvolupament de l’activitat seran:
  • Dos educadores, una per a cada grup.
Adaptacions
Aquesta activitat s’adapatarà als diferents nivells de desenvolupament que tinguin els infants i les seves necessitats en el moment de la realització de l’activitat.
Avaluació de l’activitat

Nom:
Data:
Unitat didàctica: Hi havia una vegada un conte
Ítems d’avaluació
0
1
2
3
4
Observacions
- El temps indicat en l’activitat s’ha ajustat al temps dedicat en la realitat?

- L’espai utilitzat ha estat suficient?

- Els recursos materials utilitzats durant l’activitat han estat adequats i suficients?

- L’agrupament dels infants han estat el correcte per al bon desenvolupament de l’activitat?

- Les educadores han estat atentes als diferents interessos i dubtes que han sorgit als infants?

- Ha sorgit algun imprevist durant la realització de l’activitat?






0-Mai; 1- Poques vegades; 2- Sovint; 3- Gairebé sempre; 4- Sempre
Avaluació des infants

Nom:
Data:
Unitat didàctica: Hi havia una vegada un conte
ítems d’avaluació
0
1
2
3
4
observacions
- Respecta el material, els companys i l’espai?
- Mostra interès per apendre nous termes matemàtics senzills i ampliar el vocabulari?
- Relaciona i classifica objectes segons les seves caracterísitiques?
- Adquireix autonomia en el maneig de les TIC?






0-Mai; 1- Poques vegades; 2- Sovint; 3- Gairebé sempre; 4- Sempre




Nº Grup
Nom del Grup
Nom de l’alumna
06
Les 5 intrèpides
Laura
Disseny i desenvolupament de l’activitat
Nom de l’activitat
JUGUEM AMB LES MONEDES
Edat dels infants
Infants de P2,  entre els 2 i els 3 anys.
Objectius d’aprenentatge
- Utilitzar els materials i els recursos plàstics proposats.

- Relacionar i classificar objectes segons algunes de les seves característiques.

- Distingir diferents mides: petit, mitjà i gran.
Continguts de l’activitat
Descoberta d’un mateix i dels altres.
Contingut conceptual:
- Nocions de control i coordinació òculo-manual.

Descoberta de l’entorn.
Continguts procedimentals:
- Identificació i reconeixement d’aspectes qualitatius dels objectes ( classificació i seriació ).

- Identificació i reconeixement d’aspectes quantitatius com les mides i quantitats.
Durada de l’activitat
La durada de l’activitat serà de 20 minuts.
Espai on es durà a terme l’activitat
Per la nostra activitat farem servir l’aula classe de P2  ( aula d'usos múltiples ).
Desenvolupament de l’activitat
Organització de l’espai: Tota l’activitat es realitzarà al mateix espai, l’aula d’usos múltiples, on organitzarem l'espai amb dues grans taules per tal d'agrupar els infants en dos grups.

Agrupament: Per aquesta activitat dividirem el grup classe en dos grups, 9 infants per grup. Cada educadora es disposarà en una taula per tal d'ajudar i fer el seguiment de l’activitat.

Seqüència de tasques i organització del temps: L’activitat Juguem amb les monedes és una de les activitats de desenvolupament del conte de La rateta que escombrava l’escaleta i com a tal, tracta d’oferir als infants nova informació per afavorir  la construcció de nous coneixements.
Aquesta activitat es realitzarà en una única sessió d'una duració aproximada de 20 minuts organitzada en tres fases .

Fase I. Inici/preparació: Duració aproximada de 5 minuts.

Durant la primera part de la nostra activitat recordarem als infants l'inici del conte de la rateta i com es troba la moneda amb la que després es comprarà el llacet. Aprofitarem aquest moment per ensenyar-los una mostra de les monedes que hem preparat prèviament. Els mostrarem les diferents mides i els diferents colors de les monedes i tot seguit els explicarem que avui volem fer una activitat amb monedes. Els mostrarem tot el material de què disposen en cada una de les taules i com farem servir aquest material per fabricar les nostres pròpies monedes.

Fase II. Desenvolupament. Duració aproximada: 10 minuts.

Agafarem els punxons, les cartolines dels tres colors, les pelfes, i amb l’ajuda de les plantilles de monedes anirem fabricant les nostres pròpies monedes, fent servir els punxons per retallar-les ( una cada infant ). Les monedes seran de diferent mida: gran, mitjana i petita, i farem tres per cada color de cartolina. Un total de 9 monedes per grup.
Un cop els dos grups ja tenen les seves pròpies monedes, tots junts ficaran les monedes dintre d'una safata i els proposarem diferents jocs:

-Joc 1. Haurem d'agafar les monedes i classificar-les per colors. Cada color el ficarem a una de les safates.

-Joc 2. Agafarem les monedes del mateix color i les ordenarem segons la seva mida. Primer haurem de posar la més gran, després la mitjana i per últim la més petita.

-Joc 3. Classificarem les monedes per la seva mida independentment del seu color i les posarem a dintre de les tres safates. A una safata les grans, a un altre les mitjanes i a la tercera safata les petites.

Fase III. Final. Duració aproximada: 5 minuts.

Per finalitzar la nostra activitat haurem de recollir tots junts el material que hem fet servir, els donarem 3 capses de plàstic de diferents mides ( gran, mitjana i petita ) i els demanarem que a la capsa gran fiquin les tres safates, a la mitjana els punxons i pelfes i a la petita totes les monedes.
Recursos
La selecció de la quantitat de material dependrà del nombre d'infants, en aquest cas l'hem fet per un grup classe de 18 alumnes agrupat per dos grups de 9 alumnes.

Material Fungible: ( material per cada grup de 9 alumnes )

- 3 cartolines DINA3, una de color plata, una de color or i una de color bronze.
- 9 punxons.
- 9 pelfes.
- 1 Llapis.
- Plantilles de monedes de diferents mides. ( annexe 3 )
- 3 safates de plàstic.
- 3 capses de plàstic de diferents mides.

Recursos Humans:

Dues educadores.
Adaptacions
L’activitat està dissenyada per poder establir els canvis i modificacions  necessàries per tal d´adaptar-se a les necessitats de cada  infant i aconseguir que tots els infants desenvolupin al màxim les seves capacitats.
Avaluació de l’activitat

Nom:
Data:
Unitat didàctica:
Juguem amb les monedes
Ítems d’avaluació
0
1
2
3
4
Observacions
-El temps planificat per cada part de l'activitat ha estat l’adequat ?


-Hi ha hagut un ambient positiu i de respecte durant tota l'activitat ?

-El material per realitzar l'activitat ha sigut l'adequat tenint en compte les característiques dels infants ?

-Els objectius seleccionats són adequats al moment evolutiu dels infants?

-S'han aconseguit els objectius seleccionats?

-L’ agrupament escollit ha estat el correcte?

-S’ han realitzat modificacions de l’ activitat?






0- Mai; 1- Poques vegades; 2- Sovint; 3- Gairebé sempre; 4- Sempre.

Avaluació dels infants

Nom:
Data:
Unitat didàctica:
Juguem amb les monedes
Ítems d’ avaluació
0
1
2
3
4
Observacions
-Identifica les diferents mides de les monedes?


-Classifica les monedes a partir d'una única característica?

-Reconeix l'ordre lògic de la sèrie en funció de la mida?

-Sap diferenciar entre petit, mitjà i gran en diferents objectes i contextos?

-Fa servir el punxó per retallar les monedes?

-Fa servir el punxó de forma correcta ?


-Mostra habilitat i precisió en l’ús dels diferents recursos plàstics?







0- Mai; 1- Poques vegades; 2- Sovint; 3- Gairebé sempre; 4- Sempre.

No hay comentarios:

Publicar un comentario