Annex 1. Justificació de la proposta


1. Aportacions de les observacions de les escoles bressol visitades.

JULIA

He anat avui a la visita a la llar, he observat a infants de 2 anys. Hi havia 11 infants encara que acostumen a ser 18. Però ells han fet la seva classe programada (suposo que es debia fer així, ja que no els hi pots imposar que facin el que tu vols lògicomatemàtiques).
En començar la classe com que són la classe dels Lleons, la mestra els ha assegut a terra en semicercle. I amb un titella d'un lleó tots han cantat una cançó de Bon dia al lleó, jo crec que és una cançó inventada, els nens molt participatius han cantat la cançó. En acabar la mestra ha donat a un infant assegut a un dels extrems del semicercle la titella, un per un li han fent una abraçada i un petó. A algun infant li ha costat una mica passar-la a la companya del costat, o no el volia passar o li passava novament a qui li havia passat en ell.
La professora després ha passat llista amb els infants, ha tret d'una cistella les fotos i mostrant-li als infants els hi ha preguntat "qui és?" els infants deien el nom i els hi preguntava novament l'educadora, si hi són a classe i els nens li responien. Si estava a classe, els hi preguntava "i on és?" i els infants l'assenyalaven dient "aquí" hi havia algun que feia una mica l'entremaliat tocant als companys, però no ha interferit en l'activitat.
Un cop ha passat la llista i ja estaven totes les fotos penjades a la paret, els hi ha explicat que arriba la pasqua i ha tret una carpeta amb fotos de la mona amb diferents decoracions, després han cantat una cançó de la pasqua i de la mona. Aquesta com que és el primer dia que comencen amb la temàtica de la pasqua algú la recordava i d'altres la sabien a mitges. S'han acomiadat del calçot (temàtica treballada anteriorment), han tret les fotos amb les cançons del calçot i han penjat les de la mona, per acomiadar-se
han cantat per últim cop una cançó del calçot i un altre del pagès. Aquesta si les sabien tots els infants. A continuació l'educadora ha tret un pot amb plomes de colors (les que es posen a la mona) primerament li ha passat per davant a cada infant perquè la toquessin i els i deia "oi que és suau" i els infants deien "sí, és suau". Seguidament, ha tret totes les plomes i els ha dit als infants si sabien bufar que bufessin cap amunt per ensenyar com bufen. Després els hi ha dit que bufessin la muntanya de plomes de seguida s'han apropat els infants molt divertits a tocar les plomes i bufar-les, provar a tirar-les cap amunt, se les passaven per la cara o per les mans tot sentit la sensació que fa. Els mateixos infants han decidit guardar les plomes i tots han ajudat a arreplegar-les.
Després ha arribat l'hora del canvi de bolquers i anar al lavabo dels 11 infants, només 2 porten bolquers, tots els altres ja van al lavabo que hi ha a la mateixa aula, amb la porta oberta, l'únic que els hi ha costat més ha estat pujar-se els pantalons. Mentrestant els
altres infants s'han quedat esperant a les seves cadires, esperant el seu torn per anar al lavabo.
Després,l’ hora d'anar al pati, aquí si han fet una mica els entremaliats en un moment que l'educadora parlava amb mi del que per exemple farien aquesta setmana,els nens han agafat les seves jaquetes, però s'han posat a tocar coses del racó de la biblioteca, d'altres del racó de joc simbòlic, etc. però de seguida ha aconseguit anar posant la jaqueta a cada infant i han anat sortint al pati on han jugat lliurement.
Aquí ja s'ha acabat el que havia pactat amb la directora, els he vist una mica jugar al pati, el típic joc amb pala i cubell o pujar i baixar al mobiliari tipus "tobogan".
Totes les activitats fetes han estat curtes perquè els nens tant petits no els hi agrada estar molta estona fent el mateix i quan es cansen es nota, es distreuen i fan altres coses, de fet els infants han estat els que han decidit que ja no volien jugar més amb les plomes.


MARIA

La llar d'infants on treballo m'ha permès observar als infants de 0-3anys. La llar té dues línies de P0, tres línies de P1 i una Línia de P2 amb 18 alumnes. Com podeu comprovar són infants molt petits. Jo concretament treballo amb 13 alumnes d'un any. El nostre horari comença a les nou on fem racons, seguidament recollim i canviem bolquers, després fem el "Bon dia" escoltem la cançó i traiem la caixa del bon dia on hi ha diferents personatges i cantem cançonetes amb alguns d'ells. En acabar de cantar, mirem les fotos de carnet de tots els infants que tenim al tauler i mirem qui ha vingut avui. Després fem l'activitat que toca al dia; dilluns Safata d'experimentació, dimarts música, dimecres projecte, dijous caixa dels sentits i els divendres Sessió del conte. Després sortim al pati, ens canviem i dinem. A les tardes abans de berenar, fem dilluns motri, dimarts anglès, dimecres colors, dijous anglès i divendres panera dels tresors o joc heurístic.


LAURA

La meva visita va ser a una llar d’infants rural, amb infants entre els 4 mesos i tres anys. En total la llar d’infants té una capacitat per 20 infants i la gran diferència respecte a una llar d’infants de ciutat és que estan tots junts, no es troben separats per franja d’edat.
Durant la meva visita vaig poder observar com treballaven les rutines i els hàbits i també vaig observar una activitat al matí, que en aquest cas va ser una sessió musical.
Respecte al llenguatge logicomatemàtic, les educadores em van comentar que elles treballen de forma global, parteixen de les accions de la vida quotidiana, durant les rutines i els hàbits, en els racons i moltes de les activitats que tenen programades. Tot això ho vaig poder comprovar durant la rutina de “qui ha vingut?” on les fotografies dels infants estaven retallades en forma de rodona o rectangle, forma que després havien d’enganxar al dibuix de l’escola, (a dins (si havien vingut) o a fora (si no havien vingut)), buscant també l’espai que es corresponia amb la forma de la seva fotografia.


CRISTINA

La meva observació va ser d'una activitat de plàstica on els infants manipulaven un tros de fang i on podien enganxar els elements naturals que havien recollit el dia anterior en una sortida al parc del barri: aglans, flors, pedres, pals, etc.
Amb la recollida d'elements van treballar el llenguatge lògicmatemàtic:
Mesures: pedra gran, petita, pal llarg, pal curt
Quantitat: molts aglans, poques flors, etc.
Espai: posar-ho dins el cistell, agafar la flor de sota l'arbre, etc.
En l'activitat d'arts plàstiques es treballava la manipulació; divisió del fang en porcions, sumar porcions, etc.
Tic: l'educadora va fer fotos amb la càmera digital per passar-les a l'ordinador i en una altra activitat està previst projectar les produccions finals de cadascú en pantalla gran.


ROSA

La llar d’infants que he visitat és una llar d'infants rural, on hi ha 11 alumnes de diferents edats tot i que l'edat que n'hi ha més és la de dos anys i he observat una activitat amb ells. L'activitat que han realitzat és aquesta:
En un primer moment les dues educadores han enganxat un tros de tira adhesiva a la taula davant de cada nen per així poder posar al damunt els taps amb la seriació i al mig de la taula dues cubetes amb taps de color negre i blanc, que prèviament els infants han pintat.
Les educadores els han repartit a cadascú dels infants un tros de cartolina de color blau amb una sèrie feta amb gomets de color blanc i negre.
Cada infant ha hagut de repetir la sèrie que tenia a la cartolina amb els taps de colors damunt de la seva tira adhesiva.
Un cop han acabat amb aquesta seriació l'educadora els ha canviat la cartolina amb una nova seriació diferent o més complicada.
Un cop acabada l'activitat els infants amb els taps que tenien al seu abast l’han classificat, per colors, i tornat a posar a les dues cubetes.
Després també he observat l'hora del canvi de bolquers/ anar al lavabo i rentar les mans abans de sortir al pati i una estona de l'hora del pati.


2. Possibles propostes

Les primeres idees van sorgir a partir de les activitats observades en les visites a les escoles bressol. Van sorgir diferents idees de possibles activitats per treballar els diferents llenguatges com:
-L'exposició de fotos
-Seriació amb gomets o objectes
-Classificació per objectes per colors, o per la seva lletra.
-La Safata d'experimentació: manipular materials com farina, gelatina, gel, sucre, iogurt, xocolata, espuma, aigua amb colorat, fruites de la tardor, fulles, sorra, pa ratllat, pètals de flors,...
-La Caixa dels sentits: es tracta d'una caixa on surten diferents objectes que serveixen per desenvolupar els sentits (olor, vista, gust, tacte, olfacte i oïda). De la caixa poden sortir instruments musicals, pots amb diferents olors, pots amb objectes que fan soroll, flors, diferents textures de paper, globus de diferents formes i mides, objectes de perruqueria, objectes naturals, llimona i taronja, plomes, pilotes de colors, barrets,...
-Pintura amb xocolata. Si se la posen a la boca no passa res, ja que és un aliment. Es pot treballar les matemàtiques mentre que els hi hem de donar la xocolata, en portem en un
pot gran i en un pot petit i els hi preguntem si és gran o petit, etc. Els dibuixos amb xocolata un cop endurits es converteixen en formes que també es poden classificar en gran, petit.
-Sessió del conte: es treballa un conte i es fa un treball manual sobre el conte.
-Una exposició fotogràfica, on les fotos hi han d´estar relacionades amb la temàtica, on cada nen dissenyi els marcs de les fotografies fent servir elements també relacionats amb les matemàtiques.
Després d´algunes propostes, ens vam adonar que el que havíem de pensar era un tema global que seria l'eix temàtic del projecte i després buscar quines activitats eren les més adequades per treballar el supòsit que es demana en l'exercici.
Van sorgir idees com treballar per autors però la vam descartar perquè era la mateixa idea que es presentava en l'exemple. Es va proposar el tema del projecte del carrer però no va acabar de convèncer a la majoria del grup. També es va parlar de les festes tradicionals i enfocar-lo en la Pasqua però no era un tema massa original, ja que és bastant comú treballar-lo en les escoles.
Finalment la Maria va proposar la idea de treballar els contes tradicionals. Vam creure que era una bona forma de treballar els diferents llenguatges i un tema que interessa molt als infants. Un cop vam tenir l’eina a partir de la qual treballarem els diferents llenguatges vam començar un debat per decidir si el nostre projecte treballaria a partir d´un o més contes. Després que totes expresséssim les nostres opinions vam decidir treballar dos contes: els tres porquets i la rateta que escombrava l´escaleta. El següent pas, en la confecció del nostre treball, va ser definir quins conceptes matemàtics serien l´eix del nostre projecte: números i quantitats, seriacions, geometria, pes, qualitats dels objectes...Havíem de trobar els nexes d´unió entre els dos contes per tal d´orientar el
nostre projecte educatiu. I finalment el vam trobar, ens centraríem en les mides, quantitats, qualitats, seriacions i classificacions.


3. Justificació

La nostra unitat de programació va dirigida al primer cicle d’educació infantil, concretament a nens i nenes de 2 a 3 anys. Aquest projecte es centra en el llenguatge logicomatemàtic, concretament en les quantitats, mides, seriacions, classificacions i qualitats dels elements i la forma d´apropar-nos i iniciar-nos en aquest tipus de raonament serà a través dels contes tradicionals, concretament en el conte dels TRES PORQUETS i LA RATETA QUE ESCOMBRAVA L'ESCALETA . De manera integrada treballarem el llenguatge plàstic i les TIC. Es realitzarà al segon trimestre on els infants ja estan plenament adaptats a l’escola i es treballarà 2 dies per setmana durant 1 mes. Cada 15 dies es treballarà un conte tradicional diferent.
Amb les activitats proposades treballarem les tres àrees d´experiència de forma globalitzada: descoberta d’un mateix i dels altres, descoberta de l’entorn i comunicació i llenguatges. Totes les activitats les volem presentar de forma que els infants gaudeixin al mateix temps que aprenen.
Els agrupaments seran de tot el grup o de grups reduïts depenent de l’activitat a realitzar.
Pel que fa a la metodologia serà engrescadora, motivadora i flexible. Tindrem en compte les capacitats i temps d’aprenentatge de cada infant i respectant en tot moment el ritme de treball de cada nen i nena.

No hay comentarios:

Publicar un comentario