Metodologia


Per dur a terme el nostre projecte primer hem de donar resposta a com es durà a terme el procés d’ensenyament-aprenentatge per tal  que els infants assoleixin les capacitats recollides en els objectius i puguin aprendre els continguts que proposem. El nostre treball es basa en la metodologia per projectes, dissenyada pel pedagog nord-americà Kilpatric, a partir de considerar la necessitat de treballar de forma globalitzada i a partir dels interessos dels infants.
Hi havia una vegada un conte, neix amb la idea de treballar el llenguatge matemàtic, el llenguatge plàstic i les TIC de forma integrada i des d‘una visió molt més atractiva pels infants. No hem d’oblidar que aquest llenguatge per naturalesa resulta complexe i la nostra idea és donar-li aquest aspecte estimulador perquè puguin iniciar-se des d’una visió positiva i motivadora, on els aprenentatges connectin amb els interessos dels infants.
Entenem el procés d’educació com un procés integral on s´ha de desenvolupar el ser i el saber. Volem aconseguir un aprenentatge significatiu, on l’infant sigui capaç d’ aplicar allò après a altres situacions i contextos, on sigui el protagonista dels seus aprenentatges i sempre des d‘una perspectiva globalitzadora. A partir del treball amb els contes, treballarem totes les àrees del primer cicle d’educació infantil. Farem servir una metodologia activa, participativa i flexible, on els infants seran els protagonistes del procés d’aprenentatge i on aquesta s’anirà adequant a les necessitats dels infants a cada moment.  Promourem i motivarem als infants a què participin en les activitats amb actituds de tolerància, respecte i cooperació, ajudant als infants en l’adquisició d’habilitats socials, reforçant positivament les bones actituds, que ajudaran a l’infant a sentir-se bé amb si mateix i a desenvolupar la seva pròpia personalitat.


Les activitats proposades tindran una durada aproximada d’uns 15- 20 minuts, en horari de matí i sempre s’organitzaran en funció de les necessitats dels infants. L’organització de les activitats segueix el següent criteri:
Una activitat inicial, on s’avaluaran els coneixements previs dels infants i on es presentarà el conte a partir del qual es treballarà els objectius marcats.
Activitats de desenvolupament, on es plantejaran diferents reptes que treballin el llenguatge lògico-matemàtic, el llenguatge plàstic i les TIC de forma integrada, de manera  que ens permetin afavorir la construcció de nous coneixements.
Una activitat de síntesi,  per consolidar tot allò que es treballa al llarg de la unitat didàctica, on es transferiran els coneixements apresos a altres situacions i contextos.


Per tal d’assolir tots els nostres objectius farem servir una metodologia basada en els punts següents:


- L’activitat lúdica i el joc com a eina bàsica del nostre procès d’aprenentatge. Totes les activitats que proposem es presenten com un joc.


- Aprenentatge significatiu. Els aprenentatges que realitzen els infants han d’estar connectats amb els coneixements previs, de tal manera que els infants puguin establir relacions amb allò que ja coneixen i per tant adquireixin sentit per a ells. És imprescindible que connectin amb els seus interessos i responguin a les seves necessitats.


- Principi de globalització. Totes les activitats que plantegem en el nostre projecte relacionen diferents continguts i àrees de tal manera que els infants aprenen de forma integrada i diversa, construint de mica en mica la seva realitat.


- Afectivitat i relació. El clima serà d’afectivitat, acollidor, alegre i càlid, on els infants es sentin segurs i confiats.


- Respecte pel desenvolupament autònom i individual dels infants, tenint en compte el seu ritme, la seva progressió i el seu moment evolutiu.


- Atenció a la diversitat. Adaptació de les activitats tenint en compte les necessitats i les característiques de cada infant.


- Metodologia flexible. Totes les activitats que es proposen permeten la seva modificació per tal d’adaptar-les en tot moment a les circumstàncies i situacions que puguin aparèixer.
- Foment del treball en equip, la participació i la interacció de tots els infants treballant aspectes com la cooperació, la tolerància, el respecte, compartir…


- L’exploració, l’observació i la manipulació com a formes bàsiques de construcció de coneixement.


- Metodologia motivadora on haurem de captar l’atenció de l’infant, fomentar l’autoestima i la curiositat per una nova forma d’expressar-se.


- Metodologia vivencial, afavorint les situacions d’expressió i comunicació dels propis sentiments dels infants i les idees sobre els altres.

No hay comentarios:

Publicar un comentario