Valoració del progrés i evolució dels infants



El nostre projecte Hi havia una vegada un conte proposa una avaluació formativa, és a dir, preveu un sistema d'avaluació a l’inici, durant i al final de la unitat didàctica.
L’activitat d’avaluació que s’utilitzarà, al llarg de tot el projecte, estarà guiada pels dos personatges més rellevants dels dos contes a tractar: una rateta i un porquet. L’educador es valdrà d’una titella que escenifiqui aquests personatges, i a través de la que formularà preguntes i recordarà parts de la història rellevants per l’aprenentatge dels ítems marcats. L'educador haurà d'estar atent a la conducta, interessos, coneixements i grau d'atenció i participació de l'infant en cada moment, per anar reorientant l'activitat segons aquestes premisses i fer-la el més atractiva possible.
Avaluació Inicial: A l'inici de cada activitat, l'educador comprovarà els coneixements dels infants sobre el tema corresponent a la sessió, amb una explicació participativa i dinàmica amb la intenció de fer una avaluació i així adaptar el nivell i el ritme de desenvolupament que tindrà l'activitat. Aquesta avaluació servirà de tanteig per l'educador i alhora un punt de partida de l'activitat.
Avaluació formativa o del procés: El punt més important és el transcurs de la pròpia activitat, ja que és el moment en què els petits participen en el projecte i l'educador pot observar el seu interès i la seva evolució. Es tracta del moment adequat per anar ajustant l'activitat segons els comportaments i la motivació dels infants. Durant el transcurs de les activitats s’anirà revisant si els infants avancen o hi ha algun aspecte que no els permet assolir els objectius proposats. L'instrument més important, que té l'educador durant
aquesta etapa, és la seva pròpia capacitat d'observació i anàlisis, que li permetrà adaptar l’activitat, en cas que sigui necessari, per tal que els infants assoleixin els objectius
previstos al projecte.
Avaluació final: En finalitzar el projecte es farà una valoració basada en tres estadis: coneixements, destreses, habilitats i la relació de l'infant amb l'entorn i els companys. Al primer estadi de valoració, relacionat amb els coneixements, s’avaluarà el que ha après l'infant. Per una banda, el relacionat amb el llenguatge lògicomatemàtic; quantitats, qualitats, seqüències i mides. Després, un altre aspecte a valorar serà el relacionat amb el llenguatge plàstic; manipulació i ús de diferents materials, i diferents instruments i la creativitat per realitzar el projecte. I per últim, els coneixements relacionats amb l'ús dels recursos TIC.
Al segon estadi es valorarà l'evolució de les habilitats i destreses de l'infant durant tot el projecte. Aquestes habilitats i destreses estaran relacionades amb els coneixements però, també amb l'infant i el seu desenvolupament com a persona, és a dir, la seva relació amb l'espai-temps. Aquí es tindrà en compte com s'adapta i es relaciona l'infant amb l'entorn, i la seva capacitat per adaptar-se i ser flexible amb els temps previstos per a cada moment de la sessió.
El tercer estadi, l’ avaluació es basarà en la relació de l'infant amb els companys, l'educador, el medi i els materials.
Per avaluar tots aquests aspectes utilitzarem diferents instruments i recursos. Pel que fa als coneixements i a les habilitats i destreses, l'educador realitzarà, amb els infants, activitats relacionades amb el conte, com per exemple: un dau interactiu o la safata d'experimentació. Durant aquest procés d'avaluació, l'educador podrà anant prenent
notes sobre l'evolució de l'infant i la realització de les activitats per valorar si s'estan complint els objectius i el grau de desenvolupament dels infants.
En relació a l’avaluació de les habilitats socials de l'infant amb els companys i l'educador, i la seva relació amb el medi i els materials, l'educador haurà de basar-se en la seva capacitat observadora i la seva habilitat analítica. D'aquesta manera l'educador podrà establir una relació entre el comportament de l'infant i els elements anteriors, i treure'n unes conclusions, que el permetran fer una valoració sobre l'evolució de l'infant en aquest estadi.
L’avaluació final es realitzarà mitjançant una taula amb uns indicadors relacionats amb els objectius del projecte que ens permetran valorar l'evolució de l'infant, però també ens serviran per fer una autoavaluació de l’eficàcia del projecte i la seva realització, podent,
d'aquesta manera, introduir les millores necessàries.

Indicadors d’avaluació



Nom:
Data:
Unitat didàctica: “hi havia una vegada un conte”
Ítems d’avaluació
0
1
2
3
4
Observacions
Mostra interès per les activitats proposades per l'educador/a .






Respecta als companys, els materials i l'entorn .






Ha assolit els coneixements relacionats amb els conceptes de quantitats i mides.






Es relaciona i es mostra comunicatiu amb els companys i l’educador/a.






Relaciona característiques de personatges, animals i objectes .






Manipula i observa amb interès i curiositat els materials que es presenten durant les activitats .






Identifica alguna de les característiques qualitatives dels objectes.






Reconeix l’ordre lògic d´una sèrie.






Ha afegit  al seu vocabulari nous termes matemàtics.






Ha adquirit coneixements bàsics en l'ús dels recursos TIC.






S'expressa a través del llenguatge plàstic.






0- Mai; 1- Poques vegades; 2- Sovint; 3- Gairebé sempre; 4- Sempre.

A més de recollir informació dels infants, també recollirem informació sobre el procés del

nostre projecte a traves d'aquest qüestionari:



Ha sigut en general bona implicació dels infants en la unitat didàctica?
Com ha estat la implicació del personal educatiu?
Quina col·laboració han tingut les famílies dels infants en el nostre projecte?
Han hagut algun tipus de dificultats en el procés del projecte?


No hay comentarios:

Publicar un comentario